@inbook{b6c6a6c3d91042b4ba679775f6a1742f,
title = "Biblische Spuren des Gastes",
abstract = "This text argues that the figure of the guest is rarely recognized in theology although the guest is one of the most important categories in the Bible. It claims that the category of the guest can serve as an implicit critique of the concept of the person as a strong ego and a critique of searches for fixed identities that always proceed on the basis of the exclusion of others. An important characteristic of the guest is that she/he can never be entirely be identified or defined. Hospitality shows itself when one neither intentifies the guest as belonging within one{\textquoteright}s own familial territory and meeting one{\textquoteright}s expectations nor when one identifies the guest as a complete foreigner. By referring to different pericopes in the Bible, the text aims to show that there is a subtle connection between JHWH and the guest. Abraham and Sara meet their guests with hospitality and an affective openness and subsequently learn that JHWH reveals himself in the guest and foreigner who responds to their hospitality with the promise of life, a child. The text shows that this implies that the fundament which underlies our being is not self-identity but instead, like the guest, revokes any final identification and needs to be conceived of as an openness and fracture. The final part of the text tries to follow the traces of the guest in the modern occidental philosophical tradition, in Leibniz{\textquoteright}s, Kant{\textquoteright}s and Hegel{\textquoteright}s philosophy which all take up the thought that the self cannot be thought of as underlayed by a delimitable and controllable fundament.",
keywords = "Gast, Gastlichkeit, JHWH, Abraham, Hegel, Kant, Leinbniz, Bahr, Gottesfrage, Jesus, Bibel, Guest, Hospitality, JHWH, Abraham, Hegel, Kant, Leibniz, Bahr, Question of God, Jesus, Bible",
author = "Kurt Appel",
note = "»Die Gastfreundschaft ist die Kultur selbst« erkl{\"a}rte Derrida und meinte damit offenbar eine bejahte und unbedingte Aufgeschlossenheit, wohl wissend, dass sie politisch und rechtlich geregeltes Leben zu {\"u}berfordern droht. Aber ist gelebte Europ{\"a}it{\"a}t tats{\"a}chlich im Sinne einer gastlichen Kultur zu verstehen? Steht Europa heute f{\"u}r die Idee der Gastlichkeit? Oder w{\"a}re dieses Selbstverst{\"a}ndnis der Gipfel historischer Selbstgerechtigkeit und interkultureller Arroganz obendrein? Der vorliegende Band lotet diese Fragen im Ausgang von Immanuel Kant, Hannah Arendt, Emmanuel Levinas und Jacques Derrida in historischen, rechtlichen, politischen und kulturellen Perspektiven aus. Er enth{\"a}lt zum einen Schl{\"u}sseltexte dieser Stichwortgeber f{\"u}r eine zeitgem{\"a}{\ss}e Kulturtheorie und -philosophie der Gastfreundschaft und der Gastlichkeit und dar{\"u}ber hinaus in 31 Beitr{\"a}gen systematisch-historische Rekonstruktionen dieser Begriffe und interdisziplin{\"a}re Analysen aktueller Praktiken der Gastlichkeit in p{\"a}dagogischen, ethnologischen und religionskritischen Perspektiven. Nicht zuletzt wird Bezug genommen auf aktuelle Diskussionen um europ{\"a}isches Asylrecht, um die europ{\"a}ische Grenzschutzagentur FRONTEX und um die Freiz{\"u}gigkeit in Europa. ",
year = "2016",
month = jun,
day = "15",
language = "Deutsch",
isbn = "3958320708",
pages = "450--461",
editor = "Burkhard Liebsch and Michael Staudigl and Philipp Stoellger",
booktitle = "Perspektiven europ{\"a}ischer Gastlichkeit",
publisher = "Velbr{\"u}ck",
}