Tugendethik im christlich-islamischen Religionsunterricht: Auf dem Weg zu einer interreligiösen ethischen Bildung

Christian Feichtinger, Senol Yagdi

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed

Abstract

Virtue ethics and enjoys little attention in contemporary religious education in German-speaking countries. This is despite its potentials for the Christian-Islamic dialogue: Ancient virtue ethics play an important role in both the Christian and Islamic traditions; they are therefore a possible common basis for ethical education, which can be derived from the respective religious traditions themselves and is also open to secular ethics. With this contribution we take up current pedagogical debates on a contemporary virtue-ethical education and would like to examine whether virtue ethics and virtue-ethical learning can make a new and genuine contribution to the Christian-Islamic dialogue and to inter-religious learning.

Titel in ÜbersetzungVirtue ethics in Christian-Islamic RE: Towards an inter-religious ethical education
OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)251-272
Seitenumfang22
FachzeitschriftÖsterreichisches Religionspädagogisches Forum (ÖRF)
Jahrgang28
Ausgabenummer1
DOIs
PublikationsstatusVeröffentlicht - 25 Mai 2020
Extern publiziertJa

ÖFOS 2012

  • 603103 Ethik
  • 603208 Interkulturelle Theologie

Schlagwörter

  • cooperative religious education
  • inter-religious dialogue
  • moral education
  • virtue ethics

Fingerprint

Untersuchen Sie die Forschungsthemen von „Tugendethik im christlich-islamischen Religionsunterricht: Auf dem Weg zu einer interreligiösen ethischen Bildung“. Zusammen bilden sie einen einzigartigen Fingerprint.

Zitationsweisen